Siyasi otoriteye itaat dinin emri mi?

İbn Haldun’un siyaset teorisi asabiyet kavramına dayanır. Siyasi iktidarın tesisi için birbiriyle dayanışma içinde olan, aynı soydan gelen veya aynı inancı paylaşan kişilerden müteşekkil bir topluluk gereklidir...

Ancak zaman içinde devletin yönetimindeki aile veya grup gücünü sağlamlaştırdığında asabiyete ihtiyaç kalmaz, çünkü iktidar bu ailenin veya grubun doğal bir hakkı gibi algılanmaya başlanır. İşte bu aşamada yönetimde bulunan kişilere itaat dini bir görev olarak kabul edilir.

“Bu inan hasıl olduktan sonra kuvvetli bir asabiyyete muhtaç olmazlar, bu sülaleye itaat artık Tanrının kitabına inanmak, uymak gibi değişmez bir inanç halini alır. İşte bundan dolayı ilm-i kelama dair olan eserlerin son taraflarına, imamet meselesi iman akidelerinden olarak eklenmiştir.” (Mukaddime, Zakir Kadiri Ugan çevirisi, MEB, 1989, cilt 1, sh. 394)

Siyasi otoritenin meşruiyetini kutsal veya dinî bir kaynaktan aldığı inanışı belki siyaset kadar eski bir konu. 

YAZININ DEVAMI
ÇOK OKUNAN YAZARLAR
YAZARIN DİĞER YAZILARI
Anadolu’nun ilk resmi mezhebi Mutezile 25 Mayıs 2019 | 540 Okunma ‘AK Partili küskün dindar Kürtler’ ve o 21 Mayıs 2019 | 320 Okunma ‘Nominal’ Maturidi, ‘reel’ Eşari 18 Mayıs 2019 | 615 Okunma ‘Çok güzel’ mi olsun ‘daha güzel’ mi olsun? 14 Mayıs 2019 | 1.797 Okunma Onlar da bize yapmıştı, şimdi sıra bizde 09 Mayıs 2019 | 1.909 Okunma
TÜM YAZILARI
Yorumlar