Modern ve lirik bir ağıt olarak “Ses ve

Sıkı ve girift bir roman William Faulkner’ın “Ses ve Öfke”si. İki yönüyle dikkat çekiyor. İlki, modern kurgusu ve dili, ikincisi lirik öyküsü. Kurgusu ve dili itibarıyla modern, öyküde ele...

Sıkı ve girift bir roman William Faulkner’ın “Ses ve Öfke”si. İki yönüyle dikkat çekiyor. İlki, modern kurgusu ve dili, ikincisi lirik öyküsü. Kurgusu ve dili itibarıyla modern, öyküde ele aldığı toplum ve aile açısından geleneksel… Önce kurgu ve dile göz atalım. Zaman ve mekânı sadece beş duyu ile algılayan, dış dünyanın işleyişine tâbi, kronolojiye; kısaca Kartezyen mantığa uygun bir teknik ve dili yok romanın. Olgular, zaman ve mekân, dış gerçekliğin değil zihnin/bilincin işleyişine tâbi. Dolayısıyla zaman ve mekânda olabildiğince özgür biçimde, hâl ve mazi arasında; hatta mazi içinde anlık geçişler, gidiş-gelişler, sıçramalar yapabiliyor yazar. Böylece yansıtıcı/anlatıcı bilinç içinde, zaman, mekân ve gerçeklik parçalanıyor, dağılıyor, girift bir yumağa dönüşüyor metin. Özellikle Benjamin ve Quentin’in anlatıcı/yansıtıcı bilinç olarak kullanıldığı ilk iki bölümde çok parçalı, kesik, birbiriyle ilintisiz yapı oldukça belirgin. Jason’un anlatıcı olduğu üçüncü bölümde giderek dış gerçeklik ağır basmaya başlıyor, son bölümde ise okur tümüyle bilinçaltından su yüzüne; somut gerçekliğe çıkıyor… O hâlde şunu söyleyebiliriz; çok parçalı, tıpkı zihnin/bilincin işleyişi gibi kararsız, rastlantısal, yönsüz, oradan oraya atlayan tekinsiz bir roman “Ses ve Öfke”.

YAZININ DEVAMI
ÇOK OKUNAN YAZARLAR
YAZARIN DİĞER YAZILARI
Vatan edebiyatı 09 Aralık 2019 | 73 Okunma “Yaşamak Tuhaf Şey” İnsanın kendisiyle y 02 Aralık 2019 | 114 Okunma Hemingway’in ‘yazma üzerine’ düşünceleri 25 Kasım 2019 | 224 Okunma Modern ve lirik bir ağıt olarak “Ses ve 18 Kasım 2019 | 52 Okunma Heinrich Böll ve medyadaki dilsel şiddet 11 Kasım 2019 | 44 Okunma
TÜM YAZILARI
Yorumlar