Hayır’daki Türk aydını

Hayır, Adalet Ağaoğlu’nun ‘Dar Zamanlar’ üçlemesinin son romanı. Serinin ilk iki kitabı Ölmeye Yatmak ve Bir Düğün Gecesi idi. Yazar, eserinde Türkiye’deki sol aydınları temsil eden sosyolog...

Hayır, Adalet Ağaoğlu’nun ‘Dar Zamanlar’ üçlemesinin son romanı. Serinin ilk iki kitabı Ölmeye Yatmak ve Bir Düğün Gecesi idi. Yazar, eserinde Türkiye’deki sol aydınları temsil eden sosyolog Profesör Aysel Dereli vasıtasıyla bir ‘aydının bunalımı’nı anlatıyor; onun varoluşsal, toplumsal ve hatta bireysel sorunlarını irdelemeye çalışıyor. Kanaatimce Türk aydınının dramı, Huzur, Tutunamayanlar, Ya Tahammül Ya Sefer gibi bazı örnekler dışında, edebiyatımızda yeterince ele alınmadı. Bir kere modernleşme sürecinde ‘aydın’ kavramının tarifi ve içeriği oldukça değişti. Sonuçta geleneğin önemsediği ‘ilimler’den ve kültürden kopuk, sadece somut (fizikî) olguları öğrenmeyi ve öğretmeyi amaçlayan yeni bir ‘aydın’ tipi türedi. Gerçekte asıl işlenmesi gereken konulardan biri İbnülemin, Babanzade Ahmet Naim, Mehmet Âkif, Tahir Olgun gibi geleneksel ilim anlayışı içinde yetişmiş; ancak bilgi ve birikimleri bir anda boşa düşmüş, tabiri caizse tasfiye edilmiş aydınların dramıydı. Lâkin işlenmedi; hatta yeni aydın tipinin dramını anlatan romanımız da az!. . *** Meseleye bu noktadan bakınca Adalet Ağaoğlu, Hayır’da Türk aydınının dramını anlatabiliyor mu veya kurguladığı karakter (Aysel) ne kadar Türk aydını, hatta ne kadar ‘aydın’ diye sormak gerekiyor!.

YAZININ DEVAMI
ÇOK OKUNAN YAZARLAR
YAZARIN DİĞER YAZILARI
İyi roman bir girdaptır 17 Şubat 2020 | 180 Okunma Şu hayalkârın bize yaptığı! 10 Şubat 2020 | 41 Okunma Hepimiz bir Godot bekleriz… 03 Şubat 2020 | 81 Okunma Virginia Woolf, kalabalık, parçalanma, ç 27 Ocak 2020 | 196 Okunma Yaşasın yeraltı!.. 20 Ocak 2020 | 62 Okunma
TÜM YAZILARI
Yorumlar