Haşim’in hayal havuzuna yansıyan dünya

Şairler genelde dünyayı olduğu gibi değil de kendi ruhlarındaki gibi görürler. Aslında eşya iki türlü görünür; ya kendisi olarak ya da başkasının gördüğü gibi. Her bakış bir...

Şairler genelde dünyayı olduğu gibi değil de kendi ruhlarındaki gibi görürler. Aslında eşya iki türlü görünür; ya kendisi olarak ya da başkasının gördüğü gibi. Her bakış bir farktır. Nesne, bir sanat eserine kendi hâliyle değil de bakanın gördüğü şekilde girer. Kendi olduğu hâliyle girerse kopya olur. Umuma görünen, salt beş duyu organıyla algılanan kâinat, Sezai Karakoç’un da ifade ettiği gibi sanatın sıfır noktası, ham maddesidir… Şair nesnelerin herkese aynı şekilde görünen ‘hendesî ve riyazî mantığı’nı yıkar, önce öldürür onu, sonra ruhunda yeniden şekil verip hayalen diriltir âdeta.

Hâşim böyle bir şairdi. Kâinata ruhunun ve kalbinin gözleriyle baktı, riyazî ve hendesi kurallara uyan aklın ve mantığın -âdi idrak- gözüyle değil. Abdülhak Şinasi Hisar, “Ahmet Haşim, Şiiri ve Hayatı” (Hilmi Kitabevi, 1963) adlı eserinde bir gün şaire Recaizade hakkındaki fikrini sorduklarında, Haşim’in “- Hiç eldivenli şair olur mu?” (s. 12) diye cevap verdiğini yazar. Bence de olmaz! Eldiven burada hangi anlama geldiğinin farkında olan Hisar, “Recaizade Ekrem Beyin, sımsıkı tuttuğu eldivenleri vardı” (s. 12) diyor. Doğru, Ekrem’in...

YAZININ DEVAMI
ÇOK OKUNAN YAZARLAR
YAZARIN DİĞER YAZILARI
Türk’ün mektebi türkü 17 Ocak 2022 | 62 Okunma Balzac’ın asıl gücü 10 Ocak 2022 | 313 Okunma Tarık Buğra’nın ‘Firavun İmanı’nda gördüğü tarih 03 Ocak 2022 | 479 Okunma Bulgakov’un insana dönüşen köpeği 27 Aralık 2021 | 79 Okunma Kemal Tahir’in tarihe bakışı ve “Kurt Kanunu” 20 Aralık 2021 | 401 Okunma
TÜM YAZILARI
Yorumlar