"İslâmdan, Kur'ân-ı
kerîmden ve saçının beyazlığından öğüt almayan, nasîhat kabul
etmez."
Muhammed Bedahşî hazretleri
evliyânın büyüklerindendir. 1582 (H.990) senesinde Afganistan’da
Bedahşan’da doğdu. İlk tahsilini Belh'de yaptı. Daha sonra
Hindistan’da Agra’ya gitti. Orada Şeyh Miyânmir'in sohbetlerinde
bulunarak Kâdirî yolunda kemâle erdi. Kısa zamanda yükselip üstün
hâllere kavuştu. Sonra Keşmir’e gitti. 1661 (H.1072) senesinde
orada vefât etti. Sohbetlerinde buyurdu ki:
"İslâmdan, Kur'ân-ı kerîmden ve
saçının beyazlığından öğüt almayan, nasîhat kabul
etmez."
"Nasıl sabahladın?" diye
sorulunca, ağladı. "Niçin ağladın?" dendi. Bunun üzerine;
"Ölümü unutmuş, üstelik günahları da çok olan kimsenin hâli nasıl
olur. Ecel, süratle geliyor, ömür her gün eksiliyor. Akıbetin
cennet mi, cehennem mi, ne olacağı bilinmiyor. Ya cehennem olursa,
hâlimiz ne olur?"
"Kulun düşüncesi Allahü teâlâdan
başkasına doğru yönelince Allahü teâlâdan uzaklaşmış
olur."
"İnsanlar, varlık âleminin
efendisi Muhammed aleyhisselâmı tanımadıkça, ilâhî mârifete
kavuşamaz. Hocasını bilmedikçe, varlık âleminin efendisini tanımaz.
Kendi nazarında insanları ölü gibi kabul etmedikçe, hocasını
bilemez."
"Firdevs cennetinde, bu dünyada
işitilen veya işitilmeyen bütün nimetler mevcuttur. Cennetin
ırmakları, Firdevs Cennetinden kaynayıp çıkar. Bir ırmaktan su,
bal, süt ve şerâb olmak üzere dört türlü meşrûbât akar. Nasıl
gökkuşağındaki renkler birbirine karışmadan durursa bu dört
meşrûbât da birbirine karışmadan akar. Bu ırmaklar müminin isteğine
göre akar. Hangisini isterse o akar ve onu içer. Bütün bunlar,
Allahü teâlânın irâdesiyle olmaktadır."
“Birisinden yardım istenirken,
yalnız ona güvenilirse, onun, Allahü teâlânın yardımına mazhar
olduğu, kavuştuğu düşünülmezse haramdır. Yalnız Allahü teâlâya
güvenilip, o kulun Allah'ın yardımına mazhar olduğu, Allahü
teâlânın her şeyi sebep ile yarattığı, o kulun da bir
sebep olduğu düşünülürse câiz olur. Peygamberler ve evliyâ da,
böyle düşünerek başkasından yardım istemişlerdir. Böyle düşünerek
birisinden yardım istemek, Allahü teâlâdan istemek
olur."
"İslâm âleminde görülen
kötülüklerin başlıca sebebi nedir?" denildiğinde; "İslâm âleminde
görülen kötülüklerin başlıca sebebi Müslümanların İslâmiyetten
uzaklaşmalarıdır" buyurdu. Kurtuluşun nerede olduğu
sorulunca "İslâma uymak, bid'atleri terk etmekte"
buyurdu.