Özürsüz kılmadığı
namazları hemen kaza etmek de farzdır. Kaza kılmayı geciktirmek de
büyük günahtır.
Nûreddîn ibn-i Ezrak hazretleri
Şafiî mezhebi fıkıh âlimlerindendir. 809 (m. 1407)’de Yemen’de
Ebyât-ı Hüseyn’de vefât etti. Bir dersinde talebelerine buyurdu
ki:
Son zamanlarda, bazı zındıklar,
Âyet-i kerimelerde ve hadis-i şeriflerde yazılı olan (Salât)
kelimesi, böyle yatıp kalkmak demek değildir. Zikir ve Murâkabe
demektir. Yâni, Allahın ismini söylemek ve oturup, gözlerini
kapayıp, Allahın varlığını, büyüklüğünü düşünmektir, diyorlar.
Hâlbuki, zikir Allahü teâlâyı kalb ile hâtırlamak olup, çok zordur.
Namaz kılmak, zikir yapmayı kolaylaştırır. Murâkabe, Allahü
teâlânın her an insanı görmekte ve bilmekte olduğunu düşünmektir.
Bu da, namaz kılmak ile hâsıl olur. Zındık, namaz ile hâsıl olacak
şeyleri ileri sürerek, namazı inkâr etmektedir. Namazı inkâr eden
kâfir olur. İnanıp, tembellikle kılmayan fâsık olur. Kılmaya
başlayıncaya kadar hapsolunur. Her Müslümanın beş vakit namazın
farzlarını, vâciblerini, müfsidlerini her şeyden evvel öğrenmeleri
lâzımdır. Özürsüz kılmadığı namazları hemen kaza etmek de farzdır.
Kaza kılmayı geciktirmek de büyük günahtır. Yedi yaşındaki çocuğa
namazları yanında kıldırarak öğretmek, on yaşında kılmaz ise,
kılmaya teşvik etmek lâzımdır).
Duâ her zaman yapılır. Beş vakit
namaz vakitleri ise, bellidir. Mirac gecesini anlatan (Buhârî)
hadisinde uzun bildirilmiştir. Beş vakit namazı emreden hadis-i
şerifler pek çoktur. Sevgili Peygamberimiz (sallallahü aleyhi ve
sellem), en sıkıntılı zamanlarında, muhârebelerde, beş vakit namazı
kılar ve kılmak için herkese emrederdi. Ölüm hastalığında bile,
emekleyerek câmiye gelip, Ebû Bekir’i (radıyallahü anh) imam yaptı.
Hazreti Ebû Bekir’in arkasında namaz kıldı.
Kur'ân-ı kerim ve hadis-i
şerifler, duânın gizli de, açık da yapılabileceğini bildiriyorlar.
Fakat, beş vakit namazın câmilerde cemaat ile kılınması emredildi.
İslâm düşmanları, duâların gizli yapılmasını bildiren âyet-i
kerimeleri yazarak câmilerde cemaat ile namaz kılınmasını yok etmek
istiyorlar. Biz yalnız Kur'ân-ı kerime uyarız dedikleri hâlde,
İncîl'den, Tevrât'tan da, namaz kılınmaması için vesika
çıkarıyorlar. Bugün yeryüzünde bulunan uydurma İncîllerdeki
yazıları ileri sürerek, beş vakit namazı ortadan kaldırmaya,
yelteniyorlar. Farz namazları kılarken, riyâ, gösteriş tehlikesi
olsa da, yine farzları câmide kılmak lâzımdır.