Haramlardan en büyüğü Ehl-i sünnet itikatını
bilmemektir. İkincisi namaz kılmamaktır. Üçüncüsü içki
içmektir.
Ali bin Hüseyin hazretleri fıkıh ve hadîs âlimidir. “İbn-i
Rekbûn” diye meşhûr oldu. 758 (m. 1357)’de Şam’da doğdu. 837 (m.
1434)’de orada vefât etti. Bir dersinde buyurdu ki:
Bir kimse Hak teâlâ hazretlerine Nuh aleyhisselâmın ömrünce
ibâdet eylese, kendisinde üç haslet bulunmayınca yaptığı ibâdetten
bir fayda edinemez: 1- İlmi ile amel etmek. 2- Yediği yemeğin helâl
olması ve helâli de israf etmemesi. [Besmelesiz kesilen
hayvanlar ve Kitapsız kâfirlerin [müşriklerin] kestikleri necistir.
Bunları yemek haramdır. Bunları Besmele ile kesen de bulunduğu
takdîrde, satın alınan etin Besmelesiz kesildiği kat'î
bilinmedikçe, yimesi helâl olur. Balık tutanın Müslüman olması ve
Besmele ile tutması şart değildir.] 3- Allaha âsi olmaktan
kaçınmak. [Ehl-i sünnet îtikatını öğrenmeyen, îmanı bunlara uygun
olmıyan ve haramları ve farzları bilmeyen ve bunlara uymayan kimse,
Allahü teâlâya âsi olur.
Allahü teâlâya âsi olmak, yani haram işlemek insanı
dünyada ve âhirette felakete götürür. Haramlardan en büyüğü Ehl-i
sünnet îtikatını bilmemektir. İkincisi namaz kılmamaktır. Üçüncüsü
içki içmektir. Şarap ve sarhoş eden her içki haramdır. Resûlullah
efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem) buyurdu ki: (Şarap içmek,
büyük günahların en büyüğü ve bütün fenalıkların ve günahların
anasıdır) ve (Bütün fenalıklar bir yere toplanmıştır. Bu yerin
kilidi zinâ, anahtarı şaraptır ve bütün iyilikler bir yerde
toplanmıştır. Bu yerin kilidi namaz, anahtarı abdest almaktır) ve
(Allahü teâlâyı seven ve Kıyâmete inanan kimse, içki içilen yerde
oturmasın) ve (Şarabı yapmak, üzümünü sıkmak, taşımak, dağıtmak,
satmak ve içmek, günahta berâberdir ve bunların namazlarına,
oruçlarına, haclarına, zekâtlarına ve sadakalarına sevap verilmez.
Meğe ki tevbe ederler) ve (Hurma şarabı da haramdır) ve (Üzüm
şırası taze olup değişmemiş ise helâldir) ve (Baldan ve arpadan
yapılan içkiler ve sarhoş eden her içki haramdır.)
İmâm-ı Muhammed, (Çok içilince sarhoş eden içkinin azı da
haramdır) buyurdu. Fetvâ da bunun üzerinedir. Başka ilâç varken,
bunları ilâç olarak içmek de haramdır. Hâriçten kullanmak câiz
ise de, necistirler, uçmakla temizlenemez, yıkamak lâzımdır. Sarhoş
eden sıvıların hepsi, dört mezhepte de şarap gibi galîz, fena
necâsettir. Hanefîde avuç içi yüzeyinden fazlası ile, diğer üç
mezhepte görülebilen az miktârı ile kılınan namaz sahih
olmaz.