Nisâ sûresinde buyuruldu ki: ''Ey îman
edenler! Allahü teâlâya ve Onun Resûlüne itaat
ediniz!''
Ebû Hâmid Erbilî hazretleri Şafiî
âlimlerinin meşhûrlarındandir. 535 (m. 1140)’da Erbil’de doğdu. 608
(m. 1211)’de Musul’da vefât etti. Bir dersinde buyurdu
ki:
Her gün beş kere namaz kılmak,
Kur'ân-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde emredilmiştir. Ahzâb
sûresinin yetmişikinci (72) âyet-i kerimesinde meâlen, (Şüphe yok
ki, biz, emâneti göklere ve yere ve dağlara sunduk. Onlar bunu
yüklenmekten çekindiler. Ondan korkup titrediler. Onu insan
yüklenerek, nefislerine zulmettiler. Sonunu bilemediler) buyuruldu.
Bu âyet-i kerime, önceki âyette vadedilen saadetin büyüklüğünü
bildiriyor. Önceki âyette meâlen, (Allahü teâlânın emirlerine ve
yasaklarına uyanlar, dünyada ve âhırette saadete kavuşurlar)
buyuruldu. Bu emirler ve yasaklar, emânete benzetiliyor. Emâneti
yerine vermek lâzım olduğundan, ibâdetleri yapmanın lüzûmu
bildirilmiş olmaktadır. Âlimler arasında, bu emânet, akıldır ve
İslâmiyettir, diyenler oldu. Çünkü, aklı olan kimse, İslâmiyete
uyar. Bu emânete ister akıl densin, ister ruh denilsin, âyet-i
kerime, ibâdetleri yapmanın, beş vakit namaz kılmanın önemini
bildirmektedir.
Nisâ sûresinin ellisekizinci
âyetinde meâlen, (Ey îman edenler! Allahü teâlâya ve Onun Resûlüne
itaat ediniz!) buyuruldu. Allahın Resûlü, âyet-i kerimedeki emânet
kelimesini, ibâdet olarak anlamış, onun için, beş vakit namaz
kılmayı emretmiştir. Allahın Resûlüne itaat etmek isteyenlerin, beş
vakit namaz kılmaları lâzımdır. Namaz kılmak istemeyenler, ne derse
desinler, Müslümanlar beş vakit namaza çok önem
vermelidir.
Tefsîrin kitaplarında diyor ki:
(Abdüllah ibni Abbâs 'radıyallahü anhüma' hazretlerine
sordular: Beş vakit namazı emreden âyet-i kerime, Kur'ân-ı kerimin
neresindedir? Cevabında: Rûm sûresinin onyedinci ve onsekizinci
âyetlerini oku, dedi. Bu iki âyet-i kerimede meâlen, 'Akşam ve
sabah vakitlerinde, Allahı tesbîh edin. Göklerde ve yer yüzünde
olanların yaptıkları ve ikindi ve öğle vakitlerinde yapılan
hamdler, Allahü teâlâ içindir' buyuruldu. Akşam yapılan
tesbîh, akşam ve yatsı namazlarıdır. Sabah yapılan tesbîh, sabah
namazıdır. İkindi ve öğle vakitlerinde yapılan hamdler, ikindi ve
öğle namazlarıdır. Âyet-i kerimeler, beş vakit namazı
emretmektedir, dedi.)