Allah’a hamd ve Resulüne
salevatla başlanmayan her önemli işin neticesi hayırlı
olmaz...
Ebû Bekr-i Belhî hazretleri
Hanefi fıkıh âlimlerindendir. Afganistan’da Belh şehrinde doğdu.
Büyük âlimlerden fıkıh ilmi tahsil ettikten sonra buraya kâdı tayin
edildi. 559 [m. 1165]’de vefât etti. Makâmât kitâbı meşhûrdur. Bu
kitabında buyuruyor ki:
Kur’ân-ı kerim okuyup (sadakallahül azîm) dedikten sonra, (Sübhane rabbike) âyetini, Fâtiha ve salevât-ı şerifeyi okumalıdır. Hazret-i Ali “radıyallahü anh” diyor ki: Peygamber efendimiz “sallallahü aleyhi ve sellem” (Bir meclisin, yani bir dersin, bir kitabın veya Kur’ân-ı kerim okumanın sonunda “Sübhane rabbike rabbil izzeti amma yasifun…” âyetini, sonuna kadar okuyana Kıyamette çok sevab verilir) buyurdu.
Kur’ân-ı kerim okuyup (sadakallahül azîm) dedikten sonra, (Sübhane rabbike) âyetini, Fâtiha ve salevât-ı şerifeyi okumalıdır. Hazret-i Ali “radıyallahü anh” diyor ki: Peygamber efendimiz “sallallahü aleyhi ve sellem” (Bir meclisin, yani bir dersin, bir kitabın veya Kur’ân-ı kerim okumanın sonunda “Sübhane rabbike rabbil izzeti amma yasifun…” âyetini, sonuna kadar okuyana Kıyamette çok sevab verilir) buyurdu.
Namazlardan ve dualardan sonra
Fâtiha okumanın önemi hakkında İslam âlimleri buyuruyorlar ki:
Fâtiha sûresi duaların en iyisini bildirmek için nazil oldu.
Herkesin birlikte yüksek sesle okumaları yasaktır. İmam, 'Fâtiha'
dediği zaman, herkesin sessizce okumaları iyi olur. Çünkü duaların
sonunda hamd etmek müstehabdır. Hamd etmenin en iyisi de, Fâtiha
okumaktır. Farzla sünnet arasında okumak ve isteklerine kavuşmak
için okumak mekruhtur.
Fâtiha’dan önce salevat-ı şerife
de okunmalı. Duaya başlarken ve bitirince salevat okumak duanın
kabul olmasına sebep olur. Hadis-i şerifte (Dua ile Allah
arasında perde vardır, salevat getirilince perde açılır ve dua
kabul olur) buyuruldu.
Bir yere toplanırken, oradan
dağılırken, abdest alırken, abdestten sonra, kitap okurken, dînî
sohbete ve önemli işlere başlarken salevat okumak müstehabdır.
Hadis-i şerifte (Allah’a hamd ve Resulüne salevatla
başlanmayan her önemli işin neticesi hayırlı olmaz ve her
bereketten mahrum olur) buyuruldu. Duanın başında ve sonunda
salevat okumalı, yani Peygamber efendimize dua edilmeli. Allahü
teâlâ, salevatı kabul eder. Duanın başı ve sonu kabul olunca
ortasının kabul olmaması düşünülemez.
Hamd ve salevat getirmek ise, iki
kanat gibidir. Kuş kanatsız uçamadığı gibi, dualar da hamdsiz ve
salevatsız yapılırsa, kabul olma ihtimali çok zayıftır. Hamd
etmenin en güzeli de Fâtiha okumaktır. Resulullah efendimize okunan
dua, yani salevat kabul olacağı için, kabul olmuş iki dua arasında
edilen dualar da, kabul olur.