"İlim ve Müslümanlara
hürmet ile meşgul olman, Allahü teâlânın emirlerinden sana bir
hissedir.”
Ahmed ibn-i Sâlim hazretleri
evliyânın büyüklerindendir. Yemen’de doğdu. 1020 (m. 1611)’de
Hindistan’ın Benderşahar şehrinde vefât etti. Kıymetli nasihatleri
vardır. Buyurdu ki:
“Nefsine değer veren, dinine
kıymet vermez.”
“Kula lâzım olan şey, sünnete
uygun olarak kulluğa yapışmak ve bu yolda yürümektir.”
“Fâidesiz ilim, sahibine
menfaatten çok zarar verir.”
“Fikri sıhhatli olanın sözü
sâdık, ameli hâlis olur.”
“Tasavvuf, Allahü teâlânın emir
ve yasaklarına uymakta sabretmektir.”
“Bir kimsenin gözünde nefsinin
değeri olursa, ona işlediği günahı basit gelir.”
“Allahü teâlâ bir kuluna hayır
murâd ederse, ona sâlih ve ihtiyâr zâtlara hizmet etmeyi, onların
istedikleri işleri yapmayı, hayır yollarına girmeyi ve bu hayırları
görmeyi nasip eder.”
“Düşüncesini doğrultan kimsenin
konuşması doğru olur ve ameli de hâlis olur.”
“Tevekkül eden kimse, Allahü
teâlânın hükümlerine râzı olan kimsedir.”
“Kim bir şeyin ona faydalı veya
zararlı olduğunu bilmezse, cehâletini ortaya koyar.”
“Halkın karşısındaki itibâr ve
mevkiini bir tarafa atıverenin, dünyâdan ve dünyâ ehlinden yüz
çevirmesi gayet kolay olur.”
“İnsanı terbiye etmek, ona
ihsânda bulunmaktan daha hayırlıdır.”
“Emîrleri hafif tutmak, o emri
veren âmiri az tanımaktan ileri gelir. Eğer kul, emir veren, âmir
olan Allahü teâlâyı tam hakkı ile tanırsa, emirlerini hafif
görmez.”
“İlim ile meşgûl ol. Bütün
Müslümanlara hürmet et. Günlerini boş geçirme, insanların arasında
garip ol. İlim ve Müslümanlara hürmet ile meşgûl olman, Allahü
teâlânın emirlerinden sana bir hissedir.”
“Yasaklardan, zararlardan kaçmak,
iyi, faydalı şeyleri yapmaktan daha önce gelir. Hadîs-i şerîfte;
(Emîrlerimi gücünüz yettiği kadar yapınız. Yasak ettiklerimden
sakınınız) buyuruldu. Başka bir hadîs-i şerîfte; (Yasak
edilmiş şeyin zerresini yapmamak, bütün insanların ve cinnin
ibâdetlerinden daha çok sevaptır) buyuruldu. Bunun için,
meşakkat olunca vâcib terk edilir. Fakat yasakları, hele büyük
günahları yapmaya hiç izin yoktur.”
“Âyet-i kerîmede ve hadîs-i
şerîflerde haram olduğu bildirilmeyen şeyler, aslı üzere helâl
olur. Veya helâl ve haram diye hüküm olunamaz. Hanefî ve Şafiî
âlimlerinin çoğu, böyle şeyler helâl olur dedi. İbn-i Hümâm,
“Tahrîr” kitabında böyle söylüyor. Bunun için, Besmele ile
kesildiği bilinmeyen hayvan ve zararı görülmeyen ota helâl
denir.”