Namaz kılması farz
olanların, secde âyetini işitince, secde yapmaları vacip
olur.
Sual: Kur’ân-ı kerimdeki
secde âyetleri okunduğu zaman, tilavet secdesini, okuyan mı,
dinleyenler mi, kısaca kimler yapmalıdır?
Cevap: Namaz kılması farz olanların, secde
âyetini işitince, secde yapmaları vacip olur. Secde âyetini işiten
cünübün ve sarhoşun da, abdest aldıkları zaman secde etmeleri
lazımdır. Uyuyan ve bayılmış veya deli okuyunca, işitenlerin secde
etmesi vacip olur denildi. Fakat, bunların ve kuşun okuması ile
secde edilmemesi doğrudur. Çünkü bunların okuması, hakiki, doğru
okumak değildir. Hakiki okumak demek, Kur’ân-ı kerimi okumakta
olduğunu anlayarak okumaktır. Çocuk, yaptığını anlayacak yaşta ise,
okuması ile, işitenlerin secde etmesi lazım olur. Daha küçük yaşta
ise lazım olmaz. Dağlardan, çöllerden ve başka yerlerden yansıyıp
geri gelen sedayı işitenlerin ve kuştan işitenlerin secde etmesi
vacip olmaz. Dürr-ül-müntekâda; “İnsan sesi olması lazımdır”
deniyor. Radyodan işitilen sesin, insan sesi olmadığı, hafızın
sesine benzeyen, cansız alet sesi olduğu bildirilmiştir. Bunun
için, El-fıkh-u alel-mezâhib-il erbe'ada da diyor ki:
“Fonografta, gramofonda, teypte
ve radyoda okunan secde âyeti işitenin, tilavet secdesi yapması
vacip olmaz.”
Secde âyeti hece hece okununca
ve yazılınca da secde yapılmaz. Gayr-i müslimin okuduğunu işiten
Müslümanların secde etmesi vacip olur.