Sual: Beş vakit namazın sünnetlerini kılarken, sadece Allah rızası için namaza veya ilk kazaya kalmış öğlenin farzına diye niyet edilse, o vaktin sünneti de kılınmış olur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Eşbâhta deniyor ki:
“Beş vakit namazın ilk ve son sünnetlerini, yani müekket sünnetleri
kılarken, sünnet olduğuna niyet etmek lüzumunda sahih olan,
güvenilen fetva, şart olmadığını göstermektedir. Revatib sünnetler,
nafile niyeti ile veya yalnız namaza niyet ederek sahih olur. Yani
o vaktin sünneti olur. Ayrıca sünnet diye niyet etmeye lüzum
yoktur. İmâm-ı Zeyla'î de, böyle buyurmuştur. Mesela fecir
doğmadan, teheccüd niyeti ile, iki rekat namaz kılınca, fecrin
başlamış olduğu, sonradan anlaşılsa, bu namaz, sabah namazının
sünneti yerine geçer. Ayrıca sabah sünneti kılmak lazım olmaz.
Öğlenin farzında dördüncü rekatte oturduktan sonra unutarak beşinci
rekate kalksa, altıncı rekati de kılıp selam verir ve son iki
rekati nafile olur. Bu iki rekatin son sünnet olmaması, sünnet
olarak niyet edilmediği için olmayıp, sünnete ayrı bir tekbirle
başlamadığı içindir. Teravih namazında da, teravih olduğuna niyet
etmek şart olmadığı haberi sağlamdır. Bunun gibi, kazaya kalmış
öğle namazı olmayan kimse, cuma namazından sonra kıldığı dört
rekate; “Vaktine yetişip kılmamış olduğum son öğleyi kılmaya” diye
niyet etse, sonra cuma namazının sahih olduğu anlaşılsa, sağlam ve
sahih habere göre, bu dört rekat, cuma namazının sünneti olur.
Sünnet namazları, yalnız namaz kılmaya veya sünnetten başka bir
namaza niyet ederek kılınca, sahih olacakları önceden
bildirilmişti.”
Görülüyor ki, namaz vakti içinde, o vaktin farzından başka kılınan
her namaz mesela kaza namazı, o vaktin sünneti de olmaktadır.