Resûlullah efendimizin az
yüksek bir şey üzerine dahi secde etmediği
bildirilmektedir.
Sual: Bazı zamanlarda
mesela cuma ve bayram namazlarında, cami kalabalık olup yere secde
edilemeyecek olursa, böyle durumlarda, namaz kılan kimse, secdeyi
nasıl yapacaktır?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak fıkıh ve ilmihâl kitaplarında deniyor
ki:
“Secde için eğilemeyen hasta ve
camide başka yer bulamayan sağlam kimse, yerden yirmibeş
santimetreden daha yüksek bir şey üzerine secde etmez. Yalnız, yer
bulamayan kimse, önünde aynı namazı kılarak yere secde edenin
sırtına secde edebilir. Fakat, dizlerinin yerde olması lazımdır. Bu
sağlam kimsenin, kalabalık dağıldıktan sonra kılması veya kalabalık
olmayan camiye gidip orada kılması müstehabdır. Camide kalabalık
olmadığı zaman, yirmibeş santimetreden daha az yükseğe secdenin
caiz olduğu da bildirildi ise de, mekruhtur. Çünkü, Resûlullah
efendimizin az yüksek bir şey üzerine dahi secde etmediği İbni
Âbidînde bildirilmektedir. Az yükseğe bile caiz olmadığı
Câmi'ur-rumûzda ve Şelbînin Tebyîn haşiyesinde
yazılıdır.
Bunun için, özrü olanların dahi
az yükseğe de secde etmemeleri lazımdır. Yükseğe secde etmeli, yere
secde etmemeli demek ise, ibadeti değiştirmek olur. İbadeti
değiştirmek isteyen, kâfir olur. Kafirler, Resûlullah efendimizin
düşmanları, camileri kiliseye benzetmek istiyorlar. Kiliselerde
olduğu gibi, masada oturup, secde olarak, başını masaya koymaya ve
camilere çalgı, müzik sokmaya çalışıyorlar. Önce secde yerlerini
biraz biraz yükseltmeye ve ibadetleri hoparlörle yapmaya
alıştırıyorlar.”
***
Sual: Namaz kılarken
Kâbe’ye dönülüyor rüku ve secde ediliyor. Namazdaki bu rüku ve
secde Kâbe’ye mi yapılmış oluyor?
Cevap: Bu
konuda İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“Namaz kılarken istikbâl-i kıble
farzdır. Yani Kâbe-i mu'azzama cihetine, yönüne doğru dönerek
kılınır. Namaz Allah için kılınır. Secde yalnız Allah için ve
Kâbe’ye karşı yapılır. Kâbe için yapılmaz. Kâbe için secde eden,
kâfir olur.”
***
Sual: Bir Müslümanın dört
mezhebin kolay olan hükümlerini toplayıp bunlarla amel etmesi uygun
olur mu?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“Mezhebe ehemmiyet vermeyerek
veya kolayına geleni yapmak için mezhep değiştirenin ve mezhepleri
birleştirenin, kolaylıklarını seçip toplayanların şahitliği kabul
olmaz.”