Namaz kılması farz olan
kimselerin, tilavet secdesini işitince, secde yapmaları vacip
olur.
Sual: Kur’ân-ı kerimde
kaç yerde secde âyeti vardır ve bu secde âyetleri her okunduğunda
veya okuyan işitildiğinde, tilavet secdesi yapmak gerekir
mi?
Cevap: Kur’ân-ı
kerimde, ondört yerde, secde âyeti vardır. Bunlardan birini
okuyanın veya işitenin, manasını anlamasa da, bir kere secde
yapması vaciptir. Başkasının okuduğu yerde bulunan, fakat işitmeyen
kimse, secde etmez. Secde âyetini yazan, heceleyen, secde yapmaz.
Tercümesini okuyan veya işiten, bunun secde âyeti olduğunu anlarsa,
secde yapar.
Namaz kılması farz olan
kimselerin, tilavet secdesini işitince, secde yapmaları vacip olur.
Bunun için, secde âyetini işiten cünübün ve sarhoşun da, abdest
aldıkları zaman secde etmeleri lazımdır. Sarhoş, çok içmiş, aklı
gitmiş ise, kendi okuyunca da, işitince de, secde etmesi vacip
olmaz. Uyuyan ve bayılmış veya deli okuyunca, işitenlerin secde
etmesi vacip olur denildi. Fakat, bunların ve kuşun okuması ile
secde edilmemesi doğrudur. Çünkü, bunların okuması, hakiki, doğru
tilavet, okumak değildir. Hakiki okumak demek, Kur’ân-ı kerimi
okumakta olduğunu anlayarak okumaktır. Çocuk, yaptığını anlayacak
yaşta ise, secde âyetini okuması ile, işitenlerin secde etmesi
lazım olur. Daha küçük yaşta ise lazım olmaz. Dağlardan, çöllerden
ve başka yerlerden yansıyıp geri gelen sedayı işitenlerin ve kuştan
işitenlerin secde etmesi vacip olmaz. Secde âyeti hece hece
okununca ve yazılınca da secde yapılmaz. Gayrimüslimin okuduğunu
işiten Müslümanların secde etmesi vacip olur. Dürr-ül-müntekâda,
secde âyetini okuyanın, “İnsan sesi olması lazımdır” deniyor.
Radyodan işitilen sesin, insan sesi olmadığı, hafızın sesine
benzeyen, cansız alet sesi olduğu, bildirilmiştir. Bunun için,
El-fıkh-u alel-mezâhib-il erbe'a’da da diyor ki:
“Fonografta, gramofonda, teypte
ve radyoda okunan secde âyetini işitenin, tilavet secdesi yapması
vacip olmaz.”
***
Sual: Çocuğa gelen hediye
yiyeceklerden, çocuğun anası, babası yiyebilir
mi?
Cevap: Çocuğa
gelen hediye yiyecekten ananın babanın yemesi caizdir.
***
Sual: Çocuğun yaptığı
iyiliklerin sevabı, çocuğun mu olur yoksa ana, babasına mı
olur?
Cevap: Çocuğun
yaptığı iyiliklerin sevabı, çocuğun kendisinedir. Anasına babasına
ise, öğretmek ve yaptırmak sevabı verilir.