Fıtra, Şafii mezhebinde ramazandan önce, Maliki ve Hanbeli
mezhebinde ise bayramdan önce verilemez.
Sual: Ramazan ayında verilen sadaka-i fıtrı, zengin olanların
mutlaka vermesi gerekir mi?
Cevap: Sadaka-i fıtır hakkında Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“İhtiyacı olan eşyadan ve borçlarından fazla olarak, zekât nisabı
kadar malı, parası bulunan her Müslümanın, Ramazan Bayramının
birinci günü sabahı, tan yeri aydınlanırken, fıtra vermesi vacip
olur. Daha önce ve daha sonra vacip olmaz. Fıtra ve kurban nisabı
hesabına katılacak malın ticaret için olması şart olmadığı gibi,
elinde bir yıl kalmış olması da lazım değildir. Bayramın birinci
günü sabah namazı girdiği anda, nisap miktarı kadar mala malik
olmak şarttır. O andan sonra nisaba kavuşanın, dünyaya veya imana
gelenin fıtra vermesi vacip olmaz. Misafir olanın da fıtra vermesi
lazımdır. Ramazan-ı şerifte veya ramazandan önce ve bayramdan sonra
vermesi de caizdir. Hatta bir kimse, fıtra veya zekât, kefaret veya
nezrettiği, adadığı şeyi vermeden ölürse ve verilmesini vasiyet
etmedi ise, vârislerinden birinin, ölenin değil, kendi malından,
bunları fakirlere vermesi caiz olur. Fakat vâris, bunları vermeye
mecbur değildir. Eğer ölen kimse, hayatta iken vasiyet etmiş ise,
bıraktığı malın üçte birinden verilmesi lazım olur. Mal bırakmadı
ise, vasiyeti yapılmaz.”
***
Sual: Fıtrayı, bayram namazından önce mi vermek gerekir?
Cevap: Hanefi mezhebinde bayram namazından önce verilince, sevabı
daha çok olur. Şafii mezhebinde ramazandan önce, Maliki ve Hanbeli
mezhebinde ise bayramdan önce verilemez.
***
Sual: Bir kimse, fıtrasını bölerek birkaç fakire verebilir mi?
Cevap: Bir kişinin fıtrası, bir fakire veya birkaç fakire
verilebildiği gibi, bir fakire birkaç kişinin fıtrası da
verilebilir.