Kabirdeki meyyite telkin
yapmanın meşru olduğu Cevherede
yazılıdır.
Sual: Ölen bir kimse,
kabre konup defnedildikten sonra, kabrin başında, defnedilen bu
meyyite telkin vermenin dinimizde yeri var
mıdır?
Cevap: Ölen
ve kabre konup defnedilen bir kimseye, defnedildikten sonra, kabre
ve kıbleye karşı ayakta durarak telkin vermek sünnettir.
Mecmâ’ul-enhürde diyor ki:
“Öldükten sonra telkin verilir.
Çünkü, ruhu ve aklı geri verilir ve yapılan telkini anlar. Şafii
mezhebinde de böyledir.”
Kabirdeki meyyite telkin yapmanın
meşru olduğu Cevherede yazılıdır. Nûr-ul yakîn fî mebhas-it telkîn
kitabında, telkinin sünnet olduğu çeşitli deliller ile ispat
edilmektedir. Cilâ-ül-kulûb ve Gâliyyede deniyor ki:
“Resûlullah aleyhissalâtü
vesselâm, definden sonra telkin vermeyi emreyledi. Kendisi de
telkin verdi.”
Kâdî-zâdenin Birgivî
vasıyyetnâmesi şerhinde de, telkinin nasıl verileceği uzun
yazılıdır.
***
Sual: Kadınlar namaza
durdukları zaman, namaz içindeki hareketleri, aynen erkekler gibi
midir?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“Kadın, namaza dururken, tekbir
için ellerini omuzlarına kadar kaldırır. Ellerini kol ağzından
dışarı çıkarmaz. Sağ avucu sol eli üzerinde olarak, ellerini göğüs
üstüne kor. Rükuda az eğilir. Belini başı ile düz tutmaz. Rükuda ve
secdede parmaklarını açmaz, birbirlerine yapıştırır. Ellerini
dizleri üzerine kor. Dizlerini büker. Dizlerini tutmaz. Secdede
kollarını, karnına yakın olarak yere serer. Karnını uyluklarına
yapıştırır. Teşehhüdde, ayaklarını sağa çıkararak yere oturur. El
parmaklarının ucu dizlerine uzanır. Parmakları birbirlerine yapışık
olur.”
***
Sual: Namaz kılacak olan
bir kimse, önünden insanların geçme durumu varsa, ne yapması
gerekir?
Cevap: Set,
sedir gibi yüksek şeyler üzerinde namaz kılanın, önünden,
aşağısından geçen kimsenin, başı namaz kılanın ayaklarından yukarı
olursa, bu kimse günaha girer. Namaz kılacak olanın önünden
herhangi bir kimse geçebilecek yerlerde, namaz kılarken, imam veya
yalnız kılanın sol kaşı hizasına, yarım metreden uzun bir çubuk
dikmesi sünnettir. Çubuğu yere dikemezse, secde yerinden kıbleye
doğru uzatmak veya çizgi çizmek de olur. Namaz kılanın önünden
geçen kimseye, işaret etmekle veya sesini yükselterek okumakla mâni
olmak caiz ise de, mâni olmamak iyidir.