Evliyanın keramet
göstermesi lazım değildir. Bunlar, keramet göstermek
istemez.
Sual: Peygamberlerin
dışındaki insanlardan da zaman zaman olağanüstü denilen şeyler
meydana gelmektedir. Bunlar nedir nasıl meydana
gelmektedir?
Cevap: Bu
konuda Seyyid Abdülhakîm Arvâsî hazretleri buyuruyor
ki:
“Allahü teâlâ, her şeyi bir sebep
altında yaratmaktadır. Bu sebeplere, iş yapabilecek tesir, kuvvet
vermiştir. Bu kuvvetlere, tabiat kuvvetleri, fizik, kimya ve
biyoloji kanunları diyoruz. Bir iş yapmamız, bir şeyi elde etmemiz
için, bu işin sebeplerine yapışmamız lazımdır. Mesela, buğday hasıl
olması için, tarlayı sürmek, ekmek, ekini biçmek lazımdır.
İnsanların bütün hareketleri, işleri, Allahü teâlânın bu âdeti
içinde meydana gelmektedir. Allahü teâlâ, sevdiği insanlara,
iyilik, ikram olmak için ve azılı düşmanlarını aldatmak için,
bunlara, Hârikul'âde olarak, yani âdetini bozarak, sebepsiz şeyler
yaratıyor.
Her insanda nefis vardır. Nefis,
Allahın düşmanıdır. Hep kötülük yapmak ister. İslâmiyete uymak
istemez. İslâmiyete uyanların nefisleri temizlenir, düşmanlıkları
kalmaz. Açlık çeken, sıkıntılı yaşayan kâfirlerin nefisleri ise
zayıflar. Kötülük yapamaz. Bunun için, evliyada ve papazlarda
Hârikul'âde işler hasıl olur.
1-Peygamberlerden, tam temiz
oldukları için âdet-i ilâhiyye dışında ve kudret-i ilâhiyye içinde
şeyler meydana gelir. Buna Mucize denir.
Peygamberlerin mucize göstermesi lazımdır.
2-Peygamberlerin ümmetlerinin
evliyasında, nefislerinin kötülükleri kalmadığı için âdet dışı
meydana gelen şeylere, Keramet denir.
İbni Âbidînde deniyor ki:
“Mutezile ve Vehhabiler, keramete
inanmadı. İmâm-ül-haremeyn ve îmâm-ı Ömer Nesefî hazretleri ve
birçok âlimler, kerametin caiz olduğunu ispat etmişlerdir.”
Evliyanın keramet göstermesi lazım değildir. Bunlar, keramet
göstermek istemez. Allahü teâlâdan utanırlar.
3-Ümmet arasında, veli
olmayanlardan meydana gelen âdet dışı
şeylere, Firaset denir.
4-Fasıklardan, günahı çok
olanlardan zuhur ederse İstidrac denir
ki, derece derece, kıymetini indirmek demektir.
5-Kâfirlerden zuhur edenlere
ise Sihir,
yani büyü denir.”
***
Sual: Abdest alırken
başın tamamını mı yoksa dörtte birini mi mesh
etmelidir?
Cevap: Abdestte, Hanefi
mezhebinde başın dörtte birini mesh etmek farz, her tarafını, bir
kere mesh etmek ise sünnettir.