Abdestte, gusülde
kullanılan suya "Müstamel" kullanılmış su
denir.
Sual: Abdest alırken, çok
dikkat etsek bile üzerimize su sıçramaktadır. Bu üzerimize sıçrayan
sular necis midir, bunun temizlenmesi gerekir
mi?
Cevap: Abdestte, gusülde
kullanılan suya Müstamel, kullanılmış su
denir. Bu su, İmam-ı a'zam hazretlerine göre kaba necasettir.
İmam-ı ebu Yusuf hazretlerine göre, hafif necasettir. İmam-ı
Muhammed hazretlerine göre ise temizdir ve fetva da böyledir.
Bununla necaset temizlenir, fakat, abdest alınmaz ve gusül edilmez.
Şafii mezhebinde de böyledir. Bu suyu içmek ve bununla hamur yapmak
mekruhtur. Peştamala, elbiseye, kurnaya sıçrarsa ve necaset
temizlemekte kullanılan her su, iğne ucu kadar sıçrarsa, kabı ve
elbiseyi pisletmez.
Necaset temizlemekte kullanılmış
sular, bir yerde birikirse, bu suya bulaşan şeyler, pis olur.
Abdestsiz veya cünüp olan kimse, necaset bulaşmamış olan avucunu
bir yere sokup su alsa veya kolunu sokup, içindeki tası alsa, o
yerdeki su dört mezhepte de pis olmaz.
Müstamel, kullanılmış su, Maliki
mezhebinde hem temizdir, hem de temizleyicidir. Yani müstamel su
ile abdest alınır ve gusül edilir.
***
Sual: Tuz gölünün
etrafında yaşayan yaban domuzları bazen bu göle düşüp ölüyor ve tuz
içinde eriyip kayboluyor. Buradan elde edilen tuz temiz olur mu ve
kullanılır mı?
Cevap: Merkep, domuz ve leş,
tuz içine düşüp, tuz olsalar, temiz olurlar ve kullanılırlar. Su
kuyusuna düşen gübre de, zamanla çamur hâline gelince, temiz
olur.
***
Sual: Ayağa giyilen
mestler üzerine, ne zamana kadar mesh yapılabilir ve mesh müddeti
ne zaman başlar?
Cevap: Mest
üzerine mesh müddeti, mukim olan için, yirmidört saat,
seferî olan için, üç gün üç gece, yani yetmişiki saattir. Bu
müddet, mesti giydiği zaman değil, mest giydikten sonra, abdesti
bozulduğu zaman başlar. Özür sahibi için mesh müddeti, namaz vakti
çıkıncaya kadar olduğu Fetâvâ-i Hayriyyede yazılıdır.
***
Sual: Kur’ân-ı kerim,
abdestsiz tutulabilir mi ve yatakta, yatar vaziyette de okunabilir
mi?
Cevap: Kur’ân-ı kerimi
abdestsiz tutmak haram, ezberden okumak ise caizdir. Yatağa
abdestli girmek sünnettir. Şir'at-ül-islâm şerhinde;
“Kur’ân-ı kerimi yatakta, yatarak
ezberden abdestsiz okumak caizdir ve sevaptır. Fakat, başını
yorgandan dışarı çıkarmalı ve bacakları bitiştirmelidir”
deniyor.