Kadınlar, namazda iftitah
tekbirinde iki ellerini omuzları hizasına
kaldırırlar.
Sual: Kadınların namaza
başlayış şekli ve namazdaki diğer hareketleri, erkekler gibi
midir?
Cevap: Konu ile
alakalı olarak Ni'met-i islâmda deniyor ki:
“Kadınlar, namazda iftitah
tekbirinde iki ellerini omuzları hizasına kaldırırlar. Ayakta sağ
ellerini sol elleri üstüne getirirler. Sağ el parmaklarını sol
bilek üzerine halka yapmazlar. Ellerini göğsü üzerine koyarlar.
Rüküda ellerini dizleri üstüne korlar. Dizlerini kavramazlar,
parmaklarının arasını açmazlar. Dizleri dik olmaz. Sırtları da düz
olmaz. Secdede alçalıp, kollarını yanlarına ve karnını uyluklarına
bitiştirirler. Kaynağı üzerine oturup, ayaklarını sağa yatık
çıkarırlar. Kadın erkeğe imam olamaz. Kadının kadına imam olması
mekruhtur. Erkeğe uyunca, en arkada saf olurlar. Aynı imama uyan
kadın, erkeğin önünde veya yanında kılarsa, erkeğin namazı fasid
olur, bozulur. Erkek, kadına geride durmasını işaret eder, o da
geride durmazsa, yalnız kadının namazı fasid olur, bozulur.
Ateşteki yemeğin taşması, çocuğun ağlaması hâlinde namazlarını
bozması caiz olur. Dua ederken ellerini ileri uzatmaz, yüzüne karşı
eğik tutar."
***
Sual: Erkekler, namazdan
sonra dua ederken, ellerini nasıl açar ve kollarını nasıl
tutarlar?
Cevap: Namazdan
sonra dua ederken erkekler, kollarını göğüs hizasına kaldırırlar.
Dirsekler fazla bükülmez. Duadan sonra, sübhâne rabbike... âyet-i
kerimesini okuyup, elleri yüze sürerler. Hastalık veya soğuk gibi
sebeple ellerini kaldıramayan kimse, şehadet parmağı ile işaret
eder. Parmaklar kıbleye karşı çevrilir. Kollar, sağa sola doğru
açılmaz, birbirine yakın, ileri doğru tutulur.
***
Sual: Namazı kıldıktan
sonra secde yapmak ve eli göğse koyarak selamlaşmak dinen uygun
mudur?
Cevap: Namazı
kıldıktan sonra secde etmenin haram olduğu Dürr-ül-muhtârda
yazılıdır. Namazlardan sonra imam ile, eli göğse koyarak,
selamlaşmak bidattir. Müslümanlıkta el ile ve vücut hareketi ile
selamlaşmak yoktur. İbni Nüceym Zeynel'âbidîn Mısrî hazretleri,
böyle selamların günah olduğunu bildiriyor.
***
Sual: Namazın ilk ve son
oturuşlarında, kitaplarda bildirildiği gibi oturmamanın namaza bir
zararı olur mu?
Cevap: Namazda,
ilk ve son teşehhütlerde, oturmalarda, sünnete uygun oturmamak,
tenzihen mekruhtur. Oturmakta özrü varsa, mekruh
olmaz.