Bir amelin, ibadetin
sahih olması başkadır, kabul olması başkadır.
Sual: Yapılan herhangi
bir ibadetin sahih olması ile kabul olması birbirinden farklı
mıdır?
Cevap: Bir
amelin, ibadetin sahih olması başkadır, kabul olması başkadır.
İbadetlerin sahih olmaları için, kendilerine mahsus şartları,
farzları vardır. Bunlardan biri noksan olursa, o ibadet sahih
olmaz. O ibadet yapılmamış olur. Cezasından, azabından kurtulamaz.
Sahih olup da, kabul olmayan ibadet için azap yapılmaz ise de, o
ibadetin sevabına kavuşamaz. İbadetin kabul olması için, önce sahih
olması, bildirilen şartlara uygun yapılması lazımdır. Kul hakkı da
bu şartlara dâhildir. Namazın sahih olması için, vaktinde kıldığını
iyi bilmek de şarttır. Bütün ibadetlerin kabul olması için, Allah
teâlâ için yapılması ve niyet edilmesi şarttır. İmâm-ı Rabbânî
hazretleri;
“Bir kimse, Peygamberin ameli
gibi amel yapsa, fakat üzerinde yarım dank yani çok az bir kul
borcu olsa, bunu ödemedikçe Cennete giremez” buyuruyor. Böyle olan
kimsenin yaptığı dualar da kabul olmaz.
***