Haramı gördüğü zaman,
yüzünü çevirenin kalbini, Allahü teâlâ iman ile
doldurur.
Sual: Dinimizde, emirleri
yapmak ve yasaklardan sakınmak konusunda öncelik nasıldır, bunların
kendilerine göre bir sırası var mıdır?
Cevap: İslâm dininde
ibadetlerin, önemine göre dereceleri vardır ve
şöyledir:
Birinci derece: İbadetlerin en
kıymetlisi ve en efdali, haramlardan sakınmaktır. Haramı gördüğü
zaman, yüzünü çevirenin kalbini, Allahü teâlâ iman ile doldurur.
Bir kimse, haram işlemeye niyet eder ve o haramı işlemezse, ona
günah yazılmaz. Haram işlemek, Allahü teâlâya karşı gelmek
olduğundan, ondan sakınmak da, ibadetlerin en efdali olmuştur.
İslâm dininde, hiç kimse, günah ile veya kâfir olarak doğmaz.
Zaten, bunu akıl da kabul etmez.
İkinci derece: Farzları
yapmaktır. Farzların terki büyük günahtır. Allahü teâlânın yapınız
diye emrettiği şeylere farz denir.
Farzları yapmak, çok kıymetlidir. Hele farzların unutulduğu,
haramların yayıldığı bir zamanda, farzları yapmak, daha çok
kıymetlidir. Farzları yapanlara büyük ecir ve mükafatlar
vardır.
Üçüncü derece: Tahrimi
mekruhlardan, yani harama yakın mekruhlardan sakınmaktır. Tahrimi
mekruhlardan sakınmak, vacipleri yapmaktan daha
kıymetlidir.
Dördüncü derece: Vacipleri
yapmaktır. Vacipleri yapmak da, farz kadar olmasa bile, çok
sevaptır. Vacipler, farz olup olmaması şüpheli olan
ibadetlerdir.
Beşinci derece: Tenzihi
mekruhlardan sakınmaktır. Tenzihi mekruh demek, helale yakın olan
mekruhlar demektir.
Altıncı derece: Müekked
sünnetleri yapmaktır. Sünnetleri terk etmek, günah değildir.
Özürsüz devamlı terk etmek ise, küçük günahtır. Sünneti beğenmemek
ise küfürdür.
Yedinci derece: Nafileler ve
müstehablardır. Nafileleri yapıp yapmamakta Müslümanlar
serbesttirler. Yapmayana, terk edene ceza olmadığı hâlde, iyi
niyetle yapana ecir ve mükafat vardır.
***
Sual: Kaza, adak ve
nafile oruç tutarken, bunları bile bile bozunca da, ramazan
orucunda olduğu gibi kefaret gerekir mi?
Cevap: Kaza, adak ve nafile
oruçları tutarken, bilerek de bozulsa bunlar için kefaret
yapılmaz.
***
Sual: Ramazan ayında,
sadece kazayı gerektiren bir şeyi, birkaç defa yapınca kefaret de
mi gerekir?
Cevap: Ramazanın bir
gününde, kaza lazım olan bir şey yaparak orucunu bozan kimse, başka
gününde de bu şeyi bilerek yine yaparsa, kefaret de lazım
olur.