“Fasıklara ve facirlere
yani günah işleyenlere karşı da kibirli
olmamalıdır."
Sual: Bir Müslümanın,
çocukları, günah işleyenleri, henüz iman etmemiş olanları, hafife
alması, onlara tepeden bakması uygun mudur?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak Süleyman bin Cezâ hazretleri Eyyühel Veled
kitabında buyuruyor ki:
“Küçüklere, fasıklara ve
facirlere yani günah işleyenlere karşı da kibirli olmamalıdır.
Yalnız, tekebbür sahibine karşı tekebbür etmek lazımdır. Bir
çocuk gördüğün zaman, bunun günahı yoktur, benim günahım vardır
dolayısı ile bu çocuk benden daha faziletlidir. Bir yaşlı Müslüman
gördüğün zaman, bu benden daha fazla ibadet eylemiştir, dolayısı
ile benden daha faziletlidir. Bir İslam âlimi görünce, ben cahilim,
bu benden ziyade âlimdir, öyle ise, benden daha faziletlidir. Bir
cahil görünce, bu bilmeden günah işler fakat ben bilerek işlerim,
öyle ise, bu benden efdaldir. Bir kâfir görsen, olur ki, iman edip
dünyadan iman ile gider, benim imanla gidip gitmeyeceğim ise, belli
değildir, o hâlde, benden daha faziletlidir diye düşünmelisin!
Müslümanlara karşı kibir yapmazsan, Hak teâlâ indinde yüksek
derecelere vasıl olursun.”
***
Sual: Gösteriş için
araba, koklamak için çiçek, okumak için kitap kiraya verilebilir
mi?
Cevap: Bu
konuda Dürr-ül-muhtâr ve Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“Bir mal, dinen ve aklen nerede
kullanılabilirse, o maksatla kullanmak için kiraya verilir. Kumaşı,
ev ve mutfak eşyasını, süs, gösteriş olarak bulundurmak için; evi,
oturmayıp, altını, gümüşü ve otomobili kullanmayıp, başkalarına
gösteriş yapmak için kira ile almak fasit olur. Ücret vermesi lazım
gelmez. Çünkü bu mallar, icab eden, gerekli yerlerde kullanmak için
kiraya verilmemiştir. Bunlar yersiz kullanılsa bile, kira vermek
lazım olmaz. Koklamak için çiçeği ve okumak için kitabı kiraya
vermek caiz değildir. Ücreti ve zamanı söylenerek ariyet vermekle
de kiraya verilmiş olur. Fakat ücreti söylemeden kiraya vermek
ariyet olmaz, fasit icare olur.”
***
Sual: İlmihal
kitaplarında, abdest ve gusül alırken, delk ve muvalattan
bahsediliyor, bunlar ne demektir?
Cevap: Delk, abdest ve gusül
alırken yıkanan yerleri ovmaktır. Muvalat ise, abdest ve gusül
alırken ara vermemek, yıkanan yerleri peş peşe yıkamaktır. Delk ve
muvalat, Hanefi ve Şafii mezhebinde sünnet, Maliki mezhebinde ise
farzdır.
“Fasıklara ve facirlere
yani günah işleyenlere karşı da kibirli
olmamalıdır."
Sual: Bir Müslümanın,
çocukları, günah işleyenleri, henüz iman etmemiş olanları, hafife
alması, onlara tepeden bakması uygun mudur?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak Süleyman bin Cezâ hazretleri Eyyühel Veled
kitabında buyuruyor ki:
“Küçüklere, fasıklara ve
facirlere yani günah işleyenlere karşı da kibirli olmamalıdır.
Yalnız, tekebbür sahibine karşı tekebbür etmek lazımdır. Bir
çocuk gördüğün zaman, bunun günahı yoktur, benim günahım vardır
dolayısı ile bu çocuk benden daha faziletlidir. Bir yaşlı Müslüman
gördüğün zaman, bu benden daha fazla ibadet eylemiştir, dolayısı
ile benden daha faziletlidir. Bir İslam âlimi görünce, ben cahilim,
bu benden ziyade âlimdir, öyle ise, benden daha faziletlidir. Bir
cahil görünce, bu bilmeden günah işler fakat ben bilerek işlerim,
öyle ise, bu benden efdaldir. Bir kâfir görsen, olur ki, iman edip
dünyadan iman ile gider, benim imanla gidip gitmeyeceğim ise, belli
değildir, o hâlde, benden daha faziletlidir diye düşünmelisin!
Müslümanlara karşı kibir yapmazsan, Hak teâlâ indinde yüksek
derecelere vasıl olursun.”
***
Sual: Gösteriş için
araba, koklamak için çiçek, okumak için kitap kiraya verilebilir
mi?
Cevap: Bu
konuda Dürr-ül-muhtâr ve Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“Bir mal, dinen ve aklen nerede
kullanılabilirse, o maksatla kullanmak için kiraya verilir. Kumaşı,
ev ve mutfak eşyasını, süs, gösteriş olarak bulundurmak için; evi,
oturmayıp, altını, gümüşü ve otomobili kullanmayıp, başkalarına
gösteriş yapmak için kira ile almak fasit olur. Ücret vermesi lazım
gelmez. Çünkü bu mallar, icab eden, gerekli yerlerde kullanmak için
kiraya verilmemiştir. Bunlar yersiz kullanılsa bile, kira vermek
lazım olmaz. Koklamak için çiçeği ve okumak için kitabı kiraya
vermek caiz değildir. Ücreti ve zamanı söylenerek ariyet vermekle
de kiraya verilmiş olur. Fakat ücreti söylemeden kiraya vermek
ariyet olmaz, fasit icare olur.”
***
Sual: İlmihal
kitaplarında, abdest ve gusül alırken, delk ve muvalattan
bahsediliyor, bunlar ne demektir?
Cevap: Delk, abdest ve gusül
alırken yıkanan yerleri ovmaktır. Muvalat ise, abdest ve gusül
alırken ara vermemek, yıkanan yerleri peş peşe yıkamaktır. Delk ve
muvalat, Hanefi ve Şafii mezhebinde sünnet, Maliki mezhebinde ise
farzdır.
Sual: Bir Müslümanın,
çocukları, günah işleyenleri, henüz iman etmemiş olanları, hafife
alması, onlara tepeden bakması uygun mudur?