“Kullanılması haram olan şey hastalığa iyi geleceği bilinir ise
kullanılmasına izin verilmiştir."
Sual: Haram olan bir şeyi ilaç olarak kullanmanın ve ihtiyacı olan
birine kan vermenin dinimizdeki hükmü nedir?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Dürr-ül-muhtârda deniyor ki:
“Zaruret olmadıkça insanın bir parçasını kullanmak haramdır.
Kullanması haram olan şeyi ilaç olarak yemek ve içmek de caiz
değildir.” İbni Âbidîn hazretleri bunu açıklarken buyuruyor ki:
“Kullanılması haram olan şey, temiz olsun, necis, pis olsun, ilaç
olarak kullanmak haramdır. Fakat, hastalığa iyi geleceği bilinir
ise ve ondan başka ilaç yoksa, kullanılmasına izin verilmiştir.
Ölüm tehlikesi olduğu ve başka çare bulunmadığı zaman, kadına ve
erkeğe kan vermek caiz olur.” Şeyh Tâhir-üz-Zâvî, fetvâsında diyor
ki:
“İslâm dini, sıhhati korumayı ve bedenin selametini emretmektedir.
Hastaya kan vermek, insani vazifedir. Çünkü, hayatı korumak, bazen
kan verilmesine bağlı olmaktadır. Kan vermek, süt kardeşliğine
sebep olmaz, nikâhı bozmaz.”
***
Sual: Sütten yapılmakta olan kefir denen içeceği, içmenin,
kullanmanın, dinimiz açısından bir mahzuru var mıdır?
Cevap: İmâm-ı Muhammed'e göre, gaz çıkarmış ve tadı keskin olmuş
içeceklerin, sarhoş etmeyecek kadar azının içilmesi de haram olur,
fetva da böyledir. Diğer üç mezhepte de böyledir. Çünkü, Peygamber
Efendimiz;
(Çoğu sarhoş eden içkinin, azını içmek de haramdır) ve;
(Sarhoş eden her içki şaraptır ve hepsi haramdır) buyurdu.
Bu hadis-i şerif, gaz çıkarmış ve tadı keskin olmuş içeceklerin
hepsinin haram olduğunu bildirmektedir. Muhammed aleyhisselam,
maddelerin hakikatlerini, fen bilgilerini öğretmek için değil,
bunların hükümlerini bildirmek için gönderilmiştir.
Kısrak, inek, deve sütleri, mayalanıp, tadı keskin olunca, müselles
gibi olurlar. Birincisine Kumis, ikincisine Kefir denir ki, bira
gibi haramdırlar. Bu hususta, İskilibli M. Âtıf Efendi'nin "Men’i
müskirât" kitabında geniş bilgi vardır.