Vücudumuzun normalde bir
statik elektrik dengesi vardır. Bu denge bazı hâllerle
bozulur.
Sual: Gusül gerektiren
durumlardan sonra, dinen olduğu gibi, tıbben de vücudun mutlaka her
yerinin yıkanması gerekir mi?
Cevap: Vücudumuzun normalde
bir statik elektrik dengesi vardır. Vücut sağlığı bu elektriksel
denge ile yakından alakalıdır. Bu denge, psikolojik gerilimler,
iklim şartları, giyim eşyaları, iş yerleri ve bu arada guslü
gerektiren hâllerle bozulur. Bu elektriksel yük, öfke hâlinde
normalin dört katına, guslü gerektiren hallerde 12 katına
çıkmaktadır. Günümüzde kızılötesi (enfraruj) ışınlarla dış
derinin özel fotoğrafları çekilmiş, bu fotoğraflarda gusül
gerektiren hâllerden sonra, vücudun bütün yüzeyinin fazla statik
elektrik tabakasıyla örtüldüğü tespit edilmiştir. Bu tabaka,
derinin oksijen alışverişine engel olduğu gibi, cildin renginin
bozulmasına ve çabuk kırışmasına sebep olur. Bu durumdan kurtulmak
için vücudun iğne ucu kadar yeri dahi kalmayacak şekilde tamamen
yıkanması gerekir. Böylece su zerreleri, olumsuz elektrik
gerilimini alarak, vücudu topraklıyor ve yeniden normale
döndürüyor. Bu açıdan gusül, tıbbi yönden de mutlaka yapılması
gereken bir temizliktir.
***
Sual: Farz, vacib ve
sünnet namazlarının niyetleri aynı mıdır, farklı olan var
mıdır?
Cevap: Farzlarda ve
vaciplerde niyet ederken, hangi farz ve hangi vacib olduğunu bilmek
lazımdır. Mesela; “Bugünkü öğleyi kılmaya” diye, farzın ismini
bilmek veya; “Vaktin farzı” demek lazımdır. Bayram, vitir ve nezir,
adak namazlarını kılarken, bunların vacib olduklarını ve isimlerini
düşünmek lazımdır. Rekat sayısını niyet lazım değildir. Sünnet
kılarken, namaza niyet etmek kâfidir.
***
Sual: Cenaze namazı
kılmak için nasıl niyet edilir?
Cevap: Cenaze namazına;
“Allahü teâlâ için namaza, meyyit için duaya” diye niyet
edilir.
***
Sual: Cuma ve bayram
namazları için gusül almak gerekir mi?
Cevap: Cuma, fıtır, ramazan
bayramı ve kurban bayramı namazları için ve Arefe günü, Arafat
meydanında gusül abdesti almak sünnet-i zevaiddir.
***
Sual: Başın için, evladın
için diyerek yemin etmek veya böyle yemin edilmesini teklif etmek,
dinen uygun mudur?
Cevap: Allahü teâlânın
isminden başka, yer, gök ve başın, evladın için diyerek, yemin
etmek, çeşitli hadîs-i şeriflerle menedildiğinden, dinen caiz
değildir.