İhtiyaç eşyasını almak için ayrılan para nisab
hesabına katılır.
Sual: Evin ihtiyaçları için ayrılıp biriktirilen paranın da zekâtı verilir mi?
Sual: Evin ihtiyaçları için ayrılıp biriktirilen paranın da zekâtı verilir mi?
Cevap: İhtiyaç eşyasını almak için ve
cenaze masrafının yapılması için ayrılan para nisab hesabına
katılır. Yalnız bu parası bulunan kimse, nisab miktarı olduğu
günden bir sene sonra, yine nisab miktarından az olmazsa, elinde
kalan bu paranın zekâtını verir. Çünkü, zekât, fıtra ve kurban
için, ihtiyaç eşyasına malik olmak şart değildir. Bu eşyadan elde
bulunanı nisaba katılmaz.
Sual:
Erginlik çağına girmiş olan kız ve erkek çocukların, eğer malları
varsa zekât vermeleri gerekir mi?
Cevap: Hanefi mezhebinin âlimleri;
“Mükellef, yani akıl, baliğ ve hür olan Müslüman erkek ve
kadının, şartları bulununca, zekât vermeleri farzdır”
dediler.
Sual:
Zekât malı mutlaka fakire teslim edilmeli midir?
Cevap: Zekât vermek, malı Müslüman fakire
temlik etmekle olur. Yani, malı fakirin eline vermek lazımdır. Îzâh
kitabında; “Çocuğa, deliye verilecek zekât, babasına veya velisi
olan akrabasına veya vasîsine verilir” denmektedir.
Sual:
Farzları, sünnetleri beğenmemek imanı giderir mi?
Cevap: Farzları, sünnetleri, beğenmemek,
küfür olur, imanı giderir.
Sual:
Namazda olan birine, biraz sağa git dense, o da, denileni yapsa,
namazı bozulur mu?
Cevap: Namaz kılan bir kimse, başkasının
sözü ile yerini değiştirse veya yanına gelene, onun sözü ile yer
açsa, namazı bozulur. Fakat, biraz sonra, kendiliğinden hareket
ederse namazı bozulmaz.
Sual:
Kiraya verilen ev, araba gibi şeyler oluyor, bunlar zarar gördüğü
zaman, bu zararı kiracı mı yoksa mal sahibi mi
öder?
Cevap: Kiraya verilen mal, kiracıya teslim
edilince emanet olup, kiracının elinde kasıtsız telef olunca,
zarara uğrayınca, bu zararı ödemez. Kiraya verilen malı, âdet
haricinde kullanmak kasıt sayılır. Eğer kiracı kasıtlı zarar
vermişse, meydana gelen zararı öder.