"Âlimlerin iyisi,
insanların en iyisidir. Âlimlerin kötüsü insanların en
kötüsüdür."
Sual: Her şeyin iyisi
kötüsü olduğu gibi, din adamı olarak bilinenlerin içinde de kötüsü
olabilir mi?
Cevap: Bir din
adamı, hangi asırda bulunursa bulunsun, Peygamberin ve Eshâbının
bildirdiklerine uymazsa, sözleri, işleri, itikadı, inanışı bunların
bildirdiklerine uygun olmazsa, nefsine, düşüncelerine uyarak
İslâmiyetin dışına taşarsa, aklına uyarak İslâmiyetin inceliklerine
karşı gelir, anlayamadığı bilgilerde dört mezhebin dışına taşarsa,
bu kimsenin kötü din adamı olduğu anlaşılır. Allahü teâlâ bunun
kalbini mühürlemiştir. Gözleri hak yolu göremez. Kulakları doğru
sözü işitemez. Buna, kıyamette büyük azap vardır. Allahü teâlâ,
bunu sevmez. Bunun gibi olanlar, Peygamberlerin düşmanıdırlar.
Bunlar, kendilerini doğru yolda sanır. Yaptıklarını beğenirler.
Hâlbuki, bunlar şeytanın yolundadırlar. Bunlardan aklını toparlayıp
doğruya dönebilen çok azdır. Bunların her sözü tatlı olur. Yaldızlı
olur. Faydalı görünür. Hâlbuki, düşündükleri, beğendikleri şeyler
hep kötüdür. Ahmakları aldatarak kötü yola, felakete sürüklerler.
Sözleri, kar yığınları gibi parlak, lekesiz görünür. Fakat, hakikat
güneşi karşısında eriyip giderler. Allahü teâlânın kalplerini
kararttığı ve mühürlediği bu kötü din adamlarına Bidat
ehli, yani mezhepsiz din adamı denir. Bunlar, itikatları
ve amelleri, Kur’ân-ı kerime ve hadîs-i şeriflere ve icma-ı ümmete
uymayan kimselerdir. Bunlar doğru yoldan sapmış olup, Müslümanları
da felakete sürüklemektedirler. Bunlara uyanlar, Cehenneme
gideceklerdir. Selef-i salihin zamanında ve sonra gelen din
adamları arasında böyle bozuk olanlar çok vardı. Müslümanlar
arasında bunların bulunması, insanın bir uzvunun kangren olmasına
benzer. Bu yarayı yok etmedikçe, sağlam kısımlar felaketten
kurtulamaz. Bunlar, bulaşıcı hastalık mikrobu taşıyan hastalar
gibidir. Bunlara yaklaşanlar zarar görür. Bunların zararına
yakalanmamak için yanlarına yaklaşmamak lazımdır. Peygamber
efendimiz;
(Âlimlerin iyisi,
insanların en iyisidir. Âlimlerin kötüsü insanların en
kötüsüdür) buyurdu.
Bu hadîs-i şerif gösteriyor ki,
Ehl-i sünnet âlimi, insanların en iyisi, mezhepsizler de en
kötüsüdür. Birinciler, insanları Resûlullaha uymaya, ikincileri,
kendi sapık düşüncelerine uymaya sürüklerler.