Çocuğa yiyecek olarak
gelen hediyeyi, fakir olan anası babası
yiyebilir.
Sual: Çocuk için hediye
olarak getirilen yiyecekleri, çocuğun ana, babası da yiyebilir
mi?
Cevap: Çocuğa yiyecek olarak
gelen hediyeyi, çocuğa zaruri lazım değilse, yalnız fakir olan
anası babası yiyebilir. Başka fakirlere yidiremezler. Ana baba
fakir değil, fakat kendilerinde bulunmayan bir şey ise,
yiyebilirler ve kıymetini çocuğa öderler. Anaya babaya hediye etmek
niyyeti ile getirilen şeyi, kıymetsiz olduğunu bildirmek için,
çocuğa hediye diyerek verilirse, anaya babaya getirilmiş olur.
Bunu, zengin iseler de yiyebilirler ve dilediklerine
verebilirler.
***
Sual: Kur’ân-ı kerimi,
şarkı kalıplarına uyarak okumak ve böyle okunanları dinlemek uygun
olur mu?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak Halebî-yi sagîr kitabında deniyor
ki:
“Kur’ân-ı kerimi nağme
ile yani sesi musiki perdelerine, şarkı kalıplarına uydurarak
okumak, harfleri bozmaz ise, âlimler mekruh demiştir. Zira
fasıkların nağmelerine teşebbüh, benzemektir. Eğer harfler
değişirse, haramdır. Okuması mekruh olan bir şeyi dinlemek de
mekruhtur. Okuması haram olan şeyi, dinlemek de haramdır. Kur’ân-ı
kerimi teganni ile, şarkı kalıplarına uyarak okuyan hafızlara emr-i
ma'ruf yapmak, doğrusunu bildirmek vaciptir. İnatlarına,
düşmanlıklarına sebep olacaksa, bunları dinlememeli, orayı terk
etmelidir”
***
Sual: Kur’ân-ı kerimi
güzel okumak için, makam öğrenme mecburiyeti var
mıdır?
Cevap: Kur’ân-ı kerimi doğru
ve güzel okumak için, bilinen şarkı kalıplarını, makamları,
musikiyi öğrenmeye lüzum ve ihtiyaç yoktur. Sadece tecvit ilmini
öğrenmeye lüzum vardır. Âlimlerin çoğuna göre, tecvit ilminde,
harflerin ağızdaki yerleri, metler, harflerin uzatma miktarları ve
daha birçok şeyler öğrenmeden okunan Kur’ân-ı kerim, doğru olmaz,
ezan ve namaz da sahih olmaz.
***
Sual: Eti yenen
hayvanlardan gayrimüslimlerin kestikleri ile Müslümanların
besmelesiz olarak kestikleri hayvanların eti yenir
mi?
Cevap: Kitaplı kâfirlerin,
kendi kitaplarına göre ve kendi dilleri ile Allahü teâlânın ismini
söyleyerek kestiklerini, kadının, çocuğun ve cünüb olanın kestiğini
yemek caizdir. Besmele çekmesi unutularak kesileni ve avlananı
yemek de caizdir. Şâfii mezhebinde Besmelesiz kesileni yemek de
caizdir. Mâlikî mezhebinde ise, Besmelesi unutulan da
yenmez.
Sual: Çocuk için hediye
olarak getirilen yiyecekleri, çocuğun ana, babası da yiyebilir
mi?
Cevap: Çocuğa yiyecek olarak
gelen hediyeyi, çocuğa zaruri lazım değilse, yalnız fakir olan
anası babası yiyebilir. Başka fakirlere yidiremezler. Ana baba
fakir değil, fakat kendilerinde bulunmayan bir şey ise,
yiyebilirler ve kıymetini çocuğa öderler. Anaya babaya hediye etmek
niyyeti ile getirilen şeyi, kıymetsiz olduğunu bildirmek için,
çocuğa hediye diyerek verilirse, anaya babaya getirilmiş olur.
Bunu, zengin iseler de yiyebilirler ve dilediklerine
verebilirler.
***