Çobanlık, bahçıvanlık yapmak, inşaatta, hafriyatta çalışmak ve
sırtında yük taşımak tezellül değildir.
Sual: Bazı kimseler, başkasının işinde çalışmayı, çobanlık,
bahçıvanlık gibi işleri yapmayı, zillet aşağılık olarak
görmektedir. Gerçekten dinimiz açısından da böyle midir?
Cevap: Her sanatı ve ticareti yapmak, maaş, ücret karşılığında
mubah olan işleri yapmak, mesela çobanlık, bahçıvanlık yapmak,
inşaatta, hafriyatta çalışmak ve sırtında yük taşımak tezellül
değildir. Peygamberler ve veliler bunları yapmışlardır. Kendinin ve
çoluk çocuğunun nafakasını temin için çalışmak farzdır. Başkalarına
yardım için her türlü kazanç yolunda çalışarak daha fazla kazanmak
mubahtır. İdris aleyhisselam terzilik yapardı. Davut aleyhisselam
demircilik yapardı. İbrahim aleyhisselam ziraat ve kumaş ticareti
yapardı. İlk olarak kumaş dokuyan Âdem aleyhisselamdır. Din
düşmanları, ilk insanların ot ile örtündüklerini, mağarada
yaşadıklarını yazıyorlar. Bu yazılarının hiçbir vesikası, senedi,
delili yoktur. Peygamberlerden İsa aleyhisselam kunduracılık
yapardı. Nuh aleyhisselam marangozluk, Salih aleyhisselam
çantacılık yapardı. Peygamberlerin çoğu çobanlık yapmıştır. Hadis-i
şerifte;
(Evinin ihtiyaçlarını alıp getirmek kibirsizlik alametidir)
buyuruldu.
Resûlullah efendimiz mal satmış ve satın almıştır. Satın alması
daha çok olmuştur. Ücret ile çalışmış ve çalıştırmıştır, ortaklık
yapmıştır. Başkasına vekil olmuş ve vekil yapmıştır. Hediye vermiş
ve almıştır. Ödünç ve ariyet mal almıştır. Vakıf yapmıştır. Dünya
işi için kimseye kızmamış, incitecek bir şey söylememiştir. Yemin
etmiş ve ettirmiştir. Yemin ettiği şeyleri yapmış, yapmayıp kefaret
verdiği de olmuştur. Latife, şaka yapmış ve söylemiş, latifeleri
hep hak üzere ve faydalı olmuştur. Bunları yapmaktan çekinmek,
utanmak, kibir olur. Çok kimse burada yanılmıştır. Böyle kimseler,
tevazu ile tezellülü, zilleti birbiri ile karıştırmış ve nefis,
burada çok kimseyi aldatmıştır.
***