Âyet-i kerimeler, hadîs-i
şerifler, namazın, zekâttan, sadakadan daha kıymetli olduğunu
gösteriyor.
Sual: Dinimizin
bildirdiği ibadetlerden, amellerden en kıymetlisi, en efdali
hangisidir?
Cevap: Peygamber Efendimiz,
amellerin en kıymetlisi konusunda, sual soranların hâllerine uygun
olarak, çeşitli cevaplar vermişlerdir. Yahut, zamana uygun olarak
cevap vermişlerdir. Mesela, İslâmiyetin başlangıcında, amellerin en
efdali, en kıymetlisi cihad idi. Zamanımızda da, amellerin en
efdali, yazı ile, neşriyat ile, kâfirlere, mezhepsizlere cevap
vermek, Ehl-i sünnet itikadını yaymaktır. Böyle cihad edenlere,
para ile, mal ile, beden ile yardım edenler de bunların
kazandıkları sevaplara ortak olurlar. Âyet-i kerimeler, hadîs-i
şerifler, namazın, zekâttan, sadakadan daha kıymetli olduğunu
gösteriyor. Fakat, ölüm hâlinde bulunana bir şey verip, ölümden
kurtarmak, namaz kılmaktan daha kıymetli olmaktadır. Bu konu,
çeşitli hadîs-i şeriflerde şöyle geçmektedir:
Abdüllah ibni Mes'ûd hazretleri,
Allahü teâlânın en çok hangi ameli sevdiğini Resûlullah
Efendimizden sordum cevaplarında;
(Vaktinde kılınan
namaz) buyurdular. Bazı hadîs-i şeriflerde
ise;
(Evvel vaktinde kılınan
namazı çok sever) buyurulmuştur. Ondan sonra
hangisini çok sever dedim.
(Anaya-babaya iyilik
yapmayı) buyurdu. Bundan sonra da hangisini çok sever
dedim.
(Allah yolunda cihad
etmeyi) buyurdu. Başka bir hadîs-i
şerifte;
(Amellerin en iyisi,
yemek yedirmektir) buyuruldu. Bir
başkasında;
(Selam vermeyi
yaymaktır.) Bir başkasında ise;
(Gece, herkes uykuda iken
namaz kılmaktır) buyurulmuştur. Başka bir hadîs-i
şerifte;
(En kıymetli amel,
elinden ve dilinden kimsenin incinmemesidir.) Bir
hadîs-i şerifte de;
(En kıymetli amel,
cihaddır) buyuruldu. Bir hadîs-i
şerifte;
(En kıymetli amel, hacc-ı
mebrûrdur.) Yani, hiç günah işlemeden yapılan hacdır
buyuruldu.
(Allahü teâlâyı
zikretmektir) ve (Devamlı olan
ameldir) hadîs-i şerifleri de vardır.
***
Sual: Bir kimse, sabah
namazı için camiye gittiği zaman, eğer cemaat farza durmuş ise,
sabah namazının sünnetini kılmamış ise, kılar mı yoksa terk mi
eder?
Cevap: Sabah namazına geç
gelen, cemaati kaçırmamak için, sünneti terk eder. Vakti kaçırmamak
için sünneti terk etmesi daha lazımdır. Cemaate yetişebilecek ise,
sünneti caminin dışında veya direk arkasında kılar ve sonra cemaate
katılır.