Teyemmüm zarar verirse,
namazı kazaya bırakır. Müsavi, eşit miktarda iseler, teyemmüm
etmemelidir.
Sual: Abdest
uzuvlarından bir kısmı yaralı olup bu kısımların yıkanması mümkün
olmazsa, böyle bir kimse, su ile nasıl abdest alır veya ne
yapmalıdır?
Cevap: Yaralı kısımlar ıslatmadan
yıkanamazsa, teyemmüm eder. Abdest uzuvlarından hepsinin yarıdan
çoğu veya dört abdest uzvundan ikisi sağlam ise, abdest alıp,
yaralı kısımları veya uzuvları mesh eder. Mesh zarar verirse, sargı
üzerine mesh eder. Abdest uzuvlarından hepsinin yarıdan çoğu veya
abdest uzuvlarının üçü veya dördü de yaralı ise, teyemmüm eder.
Teyemmüm zarar verirse, namazı kazaya bırakır. Müsavi, eşit
miktarda iseler, teyemmüm etmemelidir. Teyemmüm eden kimsenin, bazı
yerleri yıkaması caiz değildir. Başında ağrı olup mesh edemeyen,
abdest için yıkanamayan da, gusül için teyemmüm edebilir denildi
ise de, her ikisinin de sakıt olacağını bildiren fetva daha evvel
verilmiş olduğundan, bu sözle amel olunmaz.
***
Sual: Eşek ve katırın
artığı olan suyu, bir kimse abdest ve gusülde kullanabilir
mi?
Cevap: Eşek ve katır artığı temizdir. Fakat,
temizleyici olup olmadığı şüphelidir. Yaban eşeğini yemek caizdir
ve artığı temizdir.
***
Sual: Cemaatle namaz
kılarken, imamın rükudan kalkarken söylediğini, cemaat de söyler mi
veya ne yapar?
Cevap: Rükudan
kalkarken Semi'allahü limen
hamideh demek, imama ve yalnız kılana sünnettir.
Cemaatle kılarken, cemaat bunu söylemez, Rabbena
lekel-hamd der.
***
Sual: Bir kadından süt
emen çocuk, süt emdiği kadının, kardeşleri ile de evlenemez
mi?
Cevap: Çocuğun, süt anası, süt babası,
bunların anaları, babaları, kardeşleri, çocukları ve her kuşaktan
torunları ile evlenmesi, ebedi olarak haramdır. Bunlarla nesep, soy
ile akraba olsaydı, yine evlenemezdi.
***
Sual: Namaz kılmaya
başlamadan önce, ne şekilde niyet etmek gerekir?
Cevap: Namaza niyet etmek demek, namazın
ismini, vaktini, kıbleyi, cemaatle kılıyorsa imama uymayı irade
etmek, kalbinden geçirip, o namazı kılmayı tercih etmek demektir.
Yalnız ilim, yani ne yapacağını bilmek niyet olmaz. Şafii
mezhebinde, namazın rükünlerini de hatırlamak lazımdır.
***
Sual: Namaza başladıktan
sonra, niyet etmediğini hatırlayan bir kimse, namazın içinde niyet
etse, bu namaz kabul olur mu?
Cevap: İftitah tekbirinden sonra edilen
niyet, sahih olmaz ve o namaz, kabul olmaz.